Våra hem!

Publicerat 2011-04-17 12:22:04
För vem skapar vi vårt hem? Är vi riktigt säkra på det? Vi svenskar har ett stort intresse för att lägga pengar på att utveckla våra hem och vi ställer stora krav på oss själva att ha det så rent och snyggt som det bara går. Jag kan tycka att det är ganska fridfullt att få omge mig med prylar som ger en helhet och som skapar frid i mitt sinne. Jag kan känna en stress över att inte hinna med att hålla undan allt damm. Är det riktigt hälsosamt?
.
Ernst K sa vid ett tillfälle att när man skapar och utvecklar sitt hem ska man, i första hand, ha fokus på det egna behovet och inte på omgivningens behov av att njuta av ens förmåga. Jag tycker att han har helt rätt. Allt handlar om att ge sig själv harmoni och ge det egna behovet ett stort utrymme. Har vi inte råd med dyra inredningsprylar får vi nöja oss med det vi har. Saknar vi intresse för inredning duger det ändå.
.
Att inte ha det perfekta hemmet kan skapa stress och som kan göra att många undviker att öppna sitt hem för sina vänner. Många svenskar arbetar hårt och mycket för att få vardagen att gå runt och i den hetsen är det viktigt att vi har utrymme för våra vänner som ofta kan ge oss kraft i vardagen. När jag tittat på Paolo Robertos matlagningsprogram från Italien så upplever jag en glädje över det enkla. Jag upplever att italienarna skapar förutsättningar för att så många som möjligt kan samlas. Jag är övertygad om att det är det lilla som ger oss kraft och inte välfärd och överflöd. Lever jag själv så? Nej, absolut inte men jag har börjat tänka om och försöker hitta mitt lilla sätt att leva. Det kommer säkert att ta tid att förändra ett 55 årigt beteende men jag tror att jag kommer att lyckas. Släpp på kraven och öppna era hjärtan för alla runt omkring er!

Blandat // 1 kommentarer




Monika

Mycket kloka tankar och ord. Det kan man tillämpa när det gäller mycket! Släpp alla krav och försök bara leva så att du själv mår bra. :-)

2011-04-17 19:34:44 http://monnetankar.blogspot.com



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!