Att vara god!

Publicerat 2011-01-30 09:06:38
Att vara god är för mig att visa vänlighet och att leva med goda värderingar som skapar goda handlingar. Jag tror att en människa som påstår att de är snälla och goda vars värderingar är mer aggressiva har ofta ett behov av bekräftelse genom sin snällhet och är snäll pga rädsla och lever med en ångest som driver dem till handlingar som ofta skapar konflikter.
.
Vi alla har säkert alla träffat en person som vi upplever som goda. Det kan symboliseras av en äldre människa som visar sin godhet genom sin uppenbarelse.  Personen finns där som en trygg individ som öppnar sin själ och bara finns där men som samtidigt inte tillåter att något ont påverkar dem. Jag tror att godheten finns i den egna självkänslan och den ställer inte krav på någon form av återgäldande. Det är godhet för mig.
.
Att hitta det goda i sig själv kräver självinsikt och massor av eftertanke som bygger på trygghet och inte rädsla.
Jag har träffat människor som påstår sig vara goda och snälla men bara har ett eget syfte att plocka av sin omgivning all kraft och energi för att stärka det egna egot. Kan man vara en människa som inte är god? Ja, det tror jag! Om man inte kan identifiera sig som god så kan man vara hederlig och stå för den man är. Det innebär inte att man är en elak människa.
Bilden jag har i det här inlägget är på en liten hundvalp, som jag ser som en mycket god varelse! KRAMMMM

Vänskap // 3 kommentarer




annsoo

bra och intressant skrivet! krram

2011-01-30 09:38:47 http://kiingwood.blogg.se/
Emma

Jag är född 91, så då kan det inte vara just dig jag känner igen då, men efternamnet... jag heter Emma, Hulinder förr, men Broman nu. Hur gammal är du? Du eller någon i din släkt kanske kände mina föräldrar eller något... :b

2011-01-30 10:34:57 http://emmabroman.blogg.se/
Mirre

Så sant så, många bär på en fasad som man inte alltid kan läsa av. Det gäller att solla bort dom äkta och inte



kramar

2011-01-30 10:35:24 http://myflowergirl.blogg.se/



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!