Sakta jag går genom stan!

Publicerat 2011-09-15 20:22:16
På väg till hotellet på Söder så passade jag på att besöka Gamla Stan som är en riktig pärla i Stockholm. Det flödade av människor på gatorna och stämningen var riktigt skön. Det var ömsom strilande regn och sol. Det var massor av minnen som passerade från den tid då jag gjorde min första tid inom polisen i Stockholm. Det var platser som väckte glad och sorgliga/tragiska minnen. Så är det när man har sett samhällets baksida under mina år inom kåren.
.
Efter att ha vilat en stund på rummet tog jag en promenad på söder och passade på att äta en matbit. Jag satt där för mig själv och studerade min omgivning. Det som slog mig var att det inte var en enda person som mötte min blick. Kanske kan det bero på att staden är för stor och att det är allt för många människor som flödar dygnet runt i samhället. Det var ändå trevligt att se att det var så pass många människor som träffades ute på krogarna för att umgås.
.
Jag har tagit en hel del bilder men jag har ingen ork att redigera dem ikväll men det kommer i senare inlägg.
...
Deet ösregnade när den här bilden togs!

Foto // 4 kommentarer




Annelie Esséus

Blir lite sorgsen när jag läser det där om att ingen mötte din blick. Är det så det blivit i dessa IT-tider? Umgås vi hellre på nätet än att faktiskt våga möta någon IRL, ett möte som faktiskt kan ge otroligt mycket just när man minst anar det.

Jag vill inte tro det. Kanske var det bara stämningen, alla är lite sorgsna över att sommaren är borta, och vintermörkret är på väg, det plus regnet. Vad vet jag...

Kan tänka att dina minnen flög kors och tvärs i ditt huvud, både bra och dåliga. Precis som du får jag ju också se avigsidorna av livet fast då på akuten. Livet är inte en dans på rosor för alla, en del har förutsättningarna men använder dem inte, andra har ingenting. Är allt förutbestämt undrar jag ibland. Det finns folk som pallar allt medans nån annan dukar under vid minsta motgång.

I alla fall blir man väldigt ödmjuk över hur snabbt allt kan vända...

2011-09-15 21:17:06 http://esseus.se
Monika

Älskar gamla stan och Stockholm överhuvudtaget! Jag tycker också det lät lite sorgligt med att ingen mötte din blick, men jag tror att det är typiskt storstäder. Bilden blev jättefin trots regnet. :-)

2011-09-16 10:23:08 http://monnetankar.blogspot.com
Peters bildmagiPeters bildmagi

Underbart ljus i den här bilden. Trist det där med "blicken". Vi lever i en stressad värld och missar många chanser till "riktiga möten".

Kanske kan man förändra det själv genom att våga/försöka fånga någons blick........

2011-09-18 07:53:44 http://petersbildmagi.blogg.se/
Marie

Minnen kan både väcka possitiva och sorgliga tankar, vad en plats omgivning kan påverka en egentligen =D



Så oerört coool & fin bild, kändes som man klev in i 60-talet

kram

2011-09-18 18:19:15 http://myflowergirl.blogg.se/



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!