Idag har jag syndat!

Publicerat 2012-01-09 17:54:30
På vägen hem passade jag på att göra några små ärenden, som bara inte blivit av, och när dessa var avklarade kände jag för att synda. Jag svängde in på MAX hamburgerrestaurang och ställde mig i kön för "drive in". Framför mig i kön hade jag en polisbil. Tankarna började flöda iväg och jag började minnas min tid som konstapel. Jag tittade i backspegeln och är stod ytterligare två polisbilar. Ooops
.
Jag började minnas första gången jag bar polisuniform offentligt. Jag hade avslutat polisskolestudierna och gjorde min altenering på en krimrotel i Stockholm. Året var 1977. Det året fyllde KTH 75 år och det krävdes extra polisresurser för ordningshållning och trafikövervakning. Vilket beslut tog polisledningen? Jo, att klä på alla extra polismän (ej färdigutbildade) i uniform och placera ut dem på olika ställen i Stockholm.
.
Vi hamnade på en utsättning (där alla poliser samlas för att få sina uppdrag). Vi blev informerade om karnevalståget sträckning och vi fick information om utplacering. Själv hamnade jag på Odengatan. Polisbefälet avslutade utsättningen med att säga: KARNEVALDELTAGARNA FÅR PUSSA ALLA POLISER! Glurp......nej, nej, nej!
.
Odengatans trottoarer var överfyllda och jag stod där och funderade på var jag skulle göra av mina händer. Ni förstår säkert hur naken och utlämnad jag kände mig. En ridande polis passerade sakta förbi mig med ett stort leende på sina läppar. Vad han tänkte på vet jag inte men osäker och röd i ansiktet blev jag. Bit ihop Lena och le tillbaka. Sedan kom tåget.....glurp......plötsligt ser jag att en av karnevalsdeltagarna fått syn på mig och han började sakta, med ett leende på läpparna, att närma sig mig. Inom mig skrek jag "HJÄLP". Kände att jag måste ta ett snabbt beslut varför jag snabbt drog mig in bland alla människor och gömde mig. Ni ska veta att alla på platsen jublade.
.
Idag skulle jag stå där med öppna armar och bara ta emot alla glädje och värme!
.
Hamburgaren smakade underbart!

Blandat // 3 kommentarer




Åke BLomqvist

Syndat & syndat... du gick i kyrkan igår så du hade ett par + tillgodo :) Jo nog kommer jag allt ihåg konstapeln från en en lördagsmorgon i Sundsvall för x antal år sedan. När man var ute och körde bil + släp och man åkte på en kontroll. Ingen annmärkning, allt var grönt. Bilen jag hade på släpet var bra surrad.

2012-01-09 21:48:45 http://www.nacka144.se
Åke BLomqvist

Syndat & syndat... du gick i kyrkan igår så du hade ett par + tillgodo :) Jo nog kommer jag allt ihåg konstapeln från en en lördagsmorgon i Sundsvall för x antal år sedan. När man var ute och körde bil + släp och man åkte på en kontroll. Ingen annmärkning, allt var grönt. Bilen jag hade på släpet var bra surrad.

2012-01-09 21:50:00 http://www.nacka144.se
Monika

Oj, det lät tufft att kastas ut i verkligheten så där! Visste karnevalsdeltagarna att de fick pussa poliserna? Vilka minnen! Häftigt!

2012-01-10 13:10:37 http://Monnetankar.blogspot.com



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!