Nu har jag tröttnat!

Publicerat 2014-08-31 11:40:09
Att vara kreativ i olika uttrycksformer är stimulerande och krävande. Varför vill man egentligen måla eller fotografera som är aktuellt för mig? Varför utsätter man sig? Nu funderar ni säkert vad jag menar med att utsätta sig. Syftet med att vara kreativ handlar om att levererat något som jag gärna vill visa. Det är många människor som är kreativa men vågar inte visa sina bilder eller tavlor därför att det är smärtsamt att känna bedömningar, ofta negativa från sin omgivning eller det värsta, BARA VÄNDER RYGGEN TILL. 
 
Att bedöma handlar om att se och värdera. Hur går det till? Det kan jag inte generell svara på men jag tror att den som blir värderad ofta jämförs med proffs eller annat ideal. Må så vara men jag kan tycka att den attityden kväver många och tvivlan tar överhand.
 
Den som fick mig att jag att måla i akryl/olja beror på att Anna-Kari Sundberg i Falun. Hon bjöd in mig till en målarsession under en period och gav mig kickar genom att titta på mina bilder på ett helt annat sätt. Jag har lärt mig mycket av henne. Jag vill tillägga att hon är en talang PÅ ALLT och då menar jag allt men ändå var hon ödmjuk. Hon kunde under en stund titta på min "simpla, kladdiga" bild och säga "Lena ser du hur färgerna möts just här". När jag tittar på en bild/målning tittar jag först på helheten och därefter på deltaljer som möten. Jag är så tacksam för att hon lärde mig det synsättet. Jag känner en ödmjukhet inför det och jag kan se delar som kickar igång fantasin hos andras bilder och målningar.
 
Åter till rubriken: Jag har packat undan min kamerautrustning och målargrejer för jag har tröttnat. I första hand är det en inre protest från min sida. Om någon i världshistorien kommer att påverkas av det vet jag inte, men det är ett sätt markera inför mig själv. Varför ska jag utsätta mig för att bli dissad och vad ska jag ha alla målningar och bilder? Jag är urless!
 
OK, jag förstår att kritiker som läser detta tänker: TÅL HON INTE KRITIK! Det är inte det det handlar. Det handlar om att vara generös och förstå syftet och nivån för konstens uttryck. Jag vet att jag har talang men jag vet också att många vill skalpera mig pga det.
 
Jag kommer att fortsätta att vara generös mot hela min omgivning och försöka se något i allas bilder och målningar. Det kommer att bli min livsuppgift.
 
MIN BEUNDRAN vill jag rikta till de som använder sin av enkla kompaktkameror och struntar i alla photoshop-lager, masker m.m utan fokuserar på att beskriva en känsla. JAG KOMMER ATT FÖLJA ER och njuta.
 
Här kommer en skitful bild men som har ett uttryck som jag gillar!
 
 

Blandat // 3 kommentarer




anneli

Äsch, inte finns det nån som vill skalpera dig, det kan jag väl inte tro!? Du har tappat lusten för ett tag mer än så tror jag inte det är. Stora konstnärer ääääär såna vet du väl, dom packar ihop skiten och säger "aldrig mer!" Sen rätt var det är smäller det till och dom spottar ut storverk!
Jag fortsätter i sann Anneli-anda, fotar när jag har lust, leker med bilderna när jag har lust. Och har jag ingen lust så skiter jag i det. Med andra ord, jag gör vad fan jag vill, take or leave it.
Det tycker jag du med ska göra, så har du ingen lust just nu, skit i det. Ingen mer än du själv har med det att göra.

2014-08-31 15:16:00 http://esseus.blogg.se
Rocky

Hoppas att du plockar fram alltihop snart för du är riktigt duktig på allt! Folk som kritiserar på ett elakt sätt är antingen avundsjuka eller dumma i huvudet, möjligen både och :)
Kram på dig sväris!

2014-09-04 17:22:10
Åke

Tänkvärd skylt :)

2014-09-18 06:25:22 http://www.nacka144.se



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!