Jag har blivit med ny lägenhet

Publicerat 2015-02-13 18:07:48
Nu har jag äntligen hittat en större lägenhet som jag tror skulle passa mig. Den ligger i norr/söder läge med balkonger i bägge väderstrecken. Allt det formella löste sig under torsdagen. Det ska bli så skönt att få lite extra plats för min penslar och dukar.

Igår, torsdag, ringde en man och ville titta på min lägenhet. Han berättade att han den här veckan blivit änkling och skulle begrava min fru, som gått bort i cancer, och att han ville titta på min lägenhet. I nästa andetag berättade att han skulle bjuda på smörgåstårta för personalen som skött hans fru i slutskedet. En person i sorg och förvirring. 

Idag, kom han och tittar på min lägenhet. Han kommenterar allt! Inget illa ment men mannen vill flytta men visste inte vad han ville. Jag fortsätter att visar honom runt och jag är tveksam till om han klarade av att ta till sig alla intryck. 

Han satte sig i en av mina fåtöljer och började tala om sina reser han gjort med sin fru. Han ville vägleda om resor och samtalet bara fortsatte.

Han visste inte vad han ville och jag fick som medmänniska hjälpa honom med hur han skulle tänka. Jag må erkänna att jag kände mig obekväm i situationen p.g.a balansen mellan att övertyga honom om att ta lägenheten och samtidigt fundera över vilket hans behov. Han mådde inte bra. 

I skrivande stund reflekterar jag över hur svårt många har det och hur stort behovet är att få prata. Det slog mig också hur fort mannen hade att göra en förändring utan att veta hur han egentligen ville ha det. Jag vet att smärtan kommer, så snart verkligen infattar sig.

Jag känner mig nöjd över att jag kanske gav en medmänniska en lite stund av uppmärksamhet.

Blandat // 4 kommentarer




Bildmagi

Medmänsklighet är bra och värmande.
Jag kanske skulle ta din gamla lägenhet ;-)

2015-02-17 16:03:14 http://bildmagi.se
Anonym

Du glömmer väl inte att meddela din nya adress?
Roligt att du får en större lägenhet som du vill ha.
Vi hoppas att du är frisk och mår bra.
Kram
Barbro och Sture

2015-02-24 17:10:55
Monika

Oj, vilken känslig situation! Men fint av dig att ändå lyssna på honom. I mitt arbete som kassabiträde får jag faktiskt ofta lyssna till olyckliga människors berättelser. Även lyckliga dock! Hoppas flytten går bra! Kram

2015-02-26 09:13:17 http://monnetankar.blogspot.se
Åke

Trevligt med nytt boende :) Balkonger åt två vädersträck så härligt :) Inte alltför lätt i den försäljnings/visnings situation... Du betydde nog mycket för honom just då. Medmänskligt på hög nivå. Igår fick jag veta att ditt barndomshus byter ägare. (mitt barns chef säljer det)

2015-02-28 05:28:45 http://www.nacka144.se



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!