22 december - Gran Canaria

Publicerat 2009-12-22 10:58:52
Nu har vi kommit fram till vårt sista dygnet på Gran Canaria (GC) och jag vill försöka lämna vår syn på veckan. Som helhet känner vi oss nöjda och har uppnått vårt syfte med resan. Vi har fått sol, vila och extra tid tillsammans.


Ön som helhet tycker jag inte är särskilt speciell eller fascinerade. Arkitekturen och samhällsplaneringen finns mycket mer att säga om. Förmodligen är det den Spanska kulturen och livsstilen som fått genomslag och det får vi helt enkelt acceptera. GC har fått stor konkurrens från andra världsdelar som erbjuder exotiska miljöer men fördelen med GC är att det inte tar så lång tid att resa hit samt att det går att resa på en vecka. En annan fördel är att vi får möta ljuset tre extra timmar per dag!
Utvecklingen de senaste åren är att hotellen har fått ett regält lyft. Hotellägarna har satsar mer på design och erbjudanden av SPA aktiviteter.
HAVET

Det som givit oss starkast intryck är Atlanten och havets brus. Vi har vandrat efter stranden i timmar och bara njutit av dess styrka, färg, form och doft. Havet är otroligt mäktigt!
---
---
ATT MÖTA MÄNNISKOR

Något vi reflekterade särskilt över var svårigheten att få kontakt med människor här. Då menar jag medresenärer, svenskar som rest av samma anledning som oss själva. När vi varit på andra semesterorter har vi alltid fått kontakter genom att nordbor hälsat på varandra eller att vi stannat till för ett lättare samtal. Här bryr sig ingen om någonting utan går i sin lilla puppa och funderar. Vad kan det bero på? Mina funderar kring detta är att det ofta är äldre människor som reser hit och det stannar förmodligen under längre tidsperioder. De lever ett liv som de gör hemma och vill helst inte bli störda eller upptagna av andra. Det har hänt att vi legat vid poolen för att läsa och må bra. Alla är tysta, på sin höjd att de viskar till varandra. Märkligt!


Sammanfattningen av ovan resonemang är att det skulle vara svårt att resa ensam hit. Jag tror att man skulle bli VÄLDIGT ensam! Här kommer en bild på två undantag!
♡♡
♡♡
BLOMMOR

Något att njuta av är all blomsterprakt. Jag får mig en funderare om det beror på att jag (vi) börjar bli äldre. Den här årstiden finns det massor med vackra buskar, träd som ståtar med vackra blommor.
---

---



JULPYNT

Nu kommer vi till något som jag inte alls gillar i sommarvärmen och det är allt julpynt. Jag förstår om den inhemska befolkningen vill fira jul och göra vad de kan för att skapa stämning men är det så? Har de ambitionen att möta de behov som de tror att vi gäster vill ha? Personligen tycker jag att allt pynt ser malplacerat ut och kommer inte alls till sin rätt! Här kommer några exempel!


---





---



MR MAGIC!

Jag försöker undvika att bli allt för personlig på min blogg men jag vill ändå säga några ord om Mr Magic. Vi har känt varandra under 5 år och vi har känt en start kärlek för varandra. Att få älska är en gåva som inte är alla förunnat. Som individ är jag realist (naturvetare) och Mr Magic är en humanist långt ut i fingerspetsarna. Han har en livssyn som en naturvetare inte alltid förstår sig på men jag har fått insikten om att den är mer rätt än vad jag trott. Godhet och värme håller i långa loppet hur mycket stryk man än åker på. Mr M är min Buddha.


Jag tror aldrig att jag träffat en person som är så genuint god och tror på det goda. Han låter inte som Dahli Lama när han talar men han menar samma sak! Det är fantastiskt känsla när man inser att en människa har rätt och att man är beredd att ändra sina värderingar.




Jag tror att jag fr.o.m idag kommer att kalla honom Mr Buddha!




Du är mitt bästa!

♡♡




I LOVE YOU!






Blandat // 1 kommentarer




ANNSO

sv; bra det! för nu vill alla ha hem er :)

2009-12-23 06:42:47 http://kiingwood.blogg.se/



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!