GB glassen

Publicerat 2009-12-14 09:45:16

Igår när jag besökte Torsångs Café hittade jag reklamskyltar för GB glass. Den första reflektionen var att jag frös. Känner inte alls någon längtan efter glass så här års. Efter det började jag fundera över GB glassens bakgrund och historia. Glassen har funnits så länge jag minns och jag känner en otrolig värme när jag ser en hederlig glasspåse med randigt motiv och med orden GB glass.

 

Här några glassar som får representera var sitt årtionde:

 

 

 

 

Fakta:

Glass har tillverkats i Sverige sedan slutet av 1920-tal. Stockholms första glasstillverkare hette Choklad-Thule. I Uppsala startade i början av 1930-talet företaget Fyris . Fyris skulle dock försättas i konkurs 1933. Pressbyrån samarbetade fram till 1934 med Choklad-Thule om leverans av glass. Detta år sade Pressbyrån upp avtalet och inledde egen tillverkning med Fyris gamla maskiner. Detta blev grunden till Alaska Glace i Stockholm.

Mjölkcentralen startade egen glasstillverkning 1934. Fabriken stod färdig inför vårsäsongen 1935. MC:s glass fick namnet Puck och den första Puckglassen såldes vid en utställning i mars. 1935 startade även Igloo Glace i Märsta. Hård konkurrens förde till samgående mellan Igloo och MC.

 

 


Blandat // 0 kommentarer







Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!