En värdefull ägodel

Publicerat 2009-11-23 19:15:15

 

Det här armbandet betyder en hel del för mig. Historien är den att min släktgård i Överkalix har detta bomärken. Min farbror Knut, som övertog släktgården, tillverkade under 60-talet en form för att tillverka armband, som visas på bilden. Min mamma fick ett sådant här armband men hon delade armbandet i åtta delar och gav oss 7 barn varsin länk. Armbandet gick förlorat.

-

Min släkt har färg och form i blodet och min farbror jobbade med silver och smide på sin fritid. På den tiden var det inte lätt eller särskilt billigt att köpa silver varför han använde sig av två-kronor i silver.

-

Tyvärr gick min farbror bort för tidigt i cancer och jag saknar honom så. För 6 månader sedan fick jag kontakt med min kusin Åsa, dotter till Knut, och hon berättade att hon hade formen till armbandet. Oh.... vilken känsla! Jag hade planer på att tillverka ett armband själv men var finns tiden. Idag finns det heller inte så många guldsmeder, som till en vettig kostnad, kan göra sådana här jobb. Jag hade tur och hittade en guldsmed i Borlänge. Han gjorde exakt ett sådant armband som min mamma hade på sin tid. Så nu har jag ett armband! Jag lovar er att jag kommer att vårda det med omsorg och skall försöka låta det leva vidare i släkten.


Konst // 0 kommentarer







Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!