Trocadero och Loranga är tillbaka

Publicerat 2009-11-10 08:19:56

Här om dagen fick jag en glädjechock, när jag på Konsum och upptäckte en pall med läskedrycker, vars etiketter nästan fick mina ögon att tåras av nostalgi.Där fanns Loranga och Syd, vanlig apelsin, och Rio, blodapelsin. Där fanns Cuba cola, som lanserades 1953, tre  månader före Coca cola, och den ljusa coladrycken Trocadero. Där fanns äppelläsken Guldus, som jag som barn älskade och togs fram ur källaren till rätt tillfällen.

 

Där fanns Siddni, passionsfrukt, och Haiwa, ananas, två läskedrycker som jag själv aldrig har haft något förhållande till. Men där fanns framför allt Portello, drycken framför alla andra på den tiden då jag jobbade som springsjas i Berglunds handelsbod.

 

När jag går in på hemsidan för Vasa bryggeri, ser jag dock att även Portello finns i lightvariant.

Jag hade redan tidigare – jag minns inte riktigt varför – förknippat Vasa bryggeri med min gamla skolstad Sundsvall, men när jag kollar närmare på hemsidan, får jag läsa: Bryggeriet, grundat så sent som 1997, finns i Nolby, Kvissleby, i det som på min tid där var Njurunda kommun.

 

Jag läser vidare att en av ambitionerna med etablerandet av det här bryggeriet var just att återintroducera de gamla svenska läsksorterna för nya generationer. Parollen är mer fruktsafter och äkta smak.

Vasa bryggeri tycks vid det här laget vara väl etablerat i hela Norrland och, mer fläckvis, i Mälardalen. Jag ska göra vad jag kan för att dess klassiska läskedrycker ska finnas kvar permanent. Och så hoppas jag på ert bistånd att utöka Vasa bryggeris distributionsområde, först i Mälardalen, där bryggeriet redan har ett distributionsnät, och sen över hela Sverige.

Länge leve Trocadero

---

---
Mums

Blandat // 2 kommentarer




annso

sv; jag brukar skriva vad jag tycker om böckerna jag läser. Men nu orkade jag inte det. Och jag skriver itne för att folk ska läsa, utan jag skriver enbart för min skull. Om folk vill läsa så får dom det. Men jag skriver absolut itne för att få fler o fler läsare. kram annso

2009-11-10 10:31:00 http://kiingwood.blogg.se/
Anonym

OK, menade inget illa!

2009-11-10 15:48:22



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!