Vem saknar den svenska kiosken?

Publicerat 2009-11-11 18:38:52

---

Jag saknar den svenska kiosken...... Känner en motvilja till att gå in i en butik eller bensinstation för att köpa en kvällstidning eller att stå i en lång kö för att vänta på några som skall betala sin bensinnota.

För något år sedan besökte jag Polen i jobbet och jag bara fick en sk. uppenbarelse "det fanns söta små kiosker". Det var då jag började tänka mer kring varför den svenska kiosken har försvunnit.

I slutet av 60-talet ändrades arbetstidslagen, vilket blev ödesdigert för kiosken. Lönetillägg för obekväm arbetstid, krav på tillgång till vatten och toalett och nya krav från hälsovårdsmyndigheterna knäckte många mindre kiosker. I början av 70-talet ändrades lagen om öppethållande i butik och kiosken blev av med sitt kvälls- och helgmonopol. Någonstans här börjar kioskens metamorfos till butik.

Finns det någonting vi kan göra?  Är jag ensam om min uppfattning?


Blandat // 0 kommentarer







Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!