Tågresa - Mia Skäringer

Publicerat 2010-03-05 08:08:38
Vid min plats hittar jag tidningen KUPÈ som jag tillsammans med en kopp kaffe börjar bläddra i. Jag fastnade för en artikel om komikern MIA Skäringer. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i den humor hon står för och förstår inte hennes storhet, varför jag blev nyfiken och bestämde mig för att läsa och försöka lära känna henne. Jag blev mer och mer förundrad och fundersam över flickors, många gånger märkliga beteende.
.

I tonåren var hon vild och dövade sin ångest på ett självdestruktiv sätt genom att supa och skära sig. Varför händer detta så många fina tjejer? Många framgångsrika komiker har ofta en destruktiv eller på annat sätt märklig bakgrund och man funderar vad som ligger bakom detta? Jo jo, jag vet, folk mår dåligt men jag vill försöka ge ett annat perspektiv. Har dessa personer en sådan stark drivkraft som varken de själv eller omgivningen rår på? Har de så mycket att säga men kan inte finna de rätta orden? Varför väljer man ett yrke som "stand-up-komiker? Är det självdestruktivt eller en framgångsfaktor? Vad vet jag?
.
Många av dessa tjejer har ofta ett nätverk som gör allt för att stödja dem. Föräldrar, syskon som vill hjälpa dem av kärlek och omsorg. Jag kan tänka mig att det inte är lätt för någon i en sådan situation. Mina tankar flödar!
.
Hon berättar även om sin dålig relation till sin far som var alkoholist och dog tidigt. Hon hatade och svartmålade honom för att han inte var den perfekta pappan. Under två veckor efter hans död mötte hon honom den andliga vägen för att reda upp vad som händ dem emellan. Ska man behöva vänta så länge?
.
Jag vill tro att vi, under vårt liv, föraktar mer än vi behöver. Vi borde mer fundera över vad som händer runt oss och varför. Lever en person destruktivt kanske det inte handlar om att straffa sin omgivning utan av en annan omständighet. Värme och kärlek kan hela den mest trasiga människa som går i ett par skor. Jag vet att situationen är svår men gör vi alltid rätt?
---


Blandat // 1 kommentarer




Per H

Fy fan va bra skrivet.

Älskar DIG...

2010-03-05 11:51:51



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!