Hamam

Publicerat 2011-07-02 15:16:27
Vad var det som jag uppskattade med min resa till Turkiet?
.
När jag bokade resan så kände jag mig ganska risig både i kropp och själ. Som många andra har jag jobbat för mycket och kroppen har reagerat genom smärtor i mina muskler. Jag har även haft problem med sömnen p.g.a. smärtor i hals och nacke.
.
Innan resan så tipsade min frissa mig om att jag skulle ta en Hamam behandling, gärna första dagen. Sagt och gjort....jag bokade in mig på en massage och en hamam. Hela processen skulle ta två timmar.
.
Allt började med en helkroppsmassage och en ansiktsmassage. Därefter blev jag placerad i en hamam, en bastu som är inredd med en stor, rund platå av sten som jag fick lägga mig på. Pust....det var +40 C utomhus och jag kände mig varm av massage och därefter in i en bastu. Må erkänna att jag funderade både en och två gånger om vad som väntade mig. Efter en stund kommer det in en man i ett tygskynke..... ochjag sa till mig själv, "Lena, blunda". Då började allt. Stora borsten kom fram och mannen började skrubba mig med långa drag. Ni ska veta att han fick ta i för jag är 181 cm lång och det är inte lite yta att skrubba. Efter den första tvagningen hällde mannen kallt vatten över mig. Det var både skönt och obehagligt. Sedan kom lilla trasan fram med tvål. Då inleddes den andra omgången tvagning. Sedan hälldes den hett vatten över mig med såpa som skummades upp. Det var fantastiskt skönt.
.
Efter Hamam smordes kroppen in. Jag fick en ansiktsbehandling bestående av en svart lera och efter smordes ansiktet in i en underbar kräm. Jag somnade som en stock den kvällen.
.
Dagen därpå beställde jag ytterligare en massagebehandling till som hade större fokus på behandling och zonterapi. Det gjorde ont och massören hittade flera skador i min kropp. Morgonen därpå rann mina tårar ihärdigt i timmar och jag är övertygade om att massagen gjorde verkan. Jag tog beslutet att ta massage varje dag under hela vecka. Det blev sammanlagt 15 timmar och jag har aldrig mått så bra som nu, med undantag av smärtan i mina öron.
.
Jag kan verkligen rekommendera er alla en behandling, eller en serie behandlingar under er semester. Det är verkligen helande. Jag är medveten om att det finns många som är rädd för att ta behandling utomlands och särskilt i Turkiet men jag tycker inte ni ska oroa er. Var tydlig med vad som gäller! Basta!

Blandat // 3 kommentarer




Maria-Thérèse

Häftigt att det verkade - och att du vågade!

2011-07-04 00:02:58 http://blog.afiori.com
LISSEN

2011-07-04 05:41:17 http://lissento.blogg.se/
Lissen

För länge sedan, när barnen var små. Var jag på Hamam, en gång.

Minns det som underbart.



Har prövat rosenterapi, en gång. Då grät jag..........

2011-07-04 05:43:26 http://lissento.blogg.se/



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!