Lång, blond och kristen???

Publicerat 2011-07-23 19:29:53
Herre gud min skapare att en sådan tragedi kan inträffa som den i Norge. En lång, blond och kristen människa skjuter besinningslöst ner oskyldiga människor p.g.a. en sjuk övertygelse. Nynazismen har fått ett starkt fäste i Norge och Danmark och börjar även sprida sig i Sverige.
.
Jag har haft en person nära mig i mitt liv, som haft främlingsfientliga idéer och som tycker att vårt samhälle inte ska visa sympati för människor i svårighet. Personen i fråga är även troende. Jag tycker att människor med sådana sympatier är dumma i huvudet. Det är hårda ord och hör egentligen inte hemma i min vokabulär men jag kan inte finna något bättre sätt att uttrycka mig.
.
Att diskutera invandrarpolitik är fullt legalt men att visa ett sådant hat och en sådan rädsla skapar en form av fanatism som inte är acceptabelt. Rekryteringen till dessa grupperingar sker från grupper där det finns en sårbarhet och en avsaknad av egen identitet. De som leder utvecklingen kommer från en mer etablerad samhällsgrupp och de har ofta drag av psykopati! Under andra världskriget bildades nazistiska grupperingar i slutna sällskap som ordnar som i första hand är skapade för män av män. Det finns idag ordnar såsom  Odd Fellow och motsvarande som inte är demokratiska och där rekryteringen sker av likasinnade. Jag har själv varit medlem i Odd Fellows men lämnade orden när jag fick veta att det diskuterades invandring med ett främlingsfientligt perspektiv vid en av deras middagar. Det är livsfaligt. Enligt deras stadgar är det förbjudet att diskutera politik men finns det starka krafter i en gruppering så kan fanatismen får ett fäste.
.
Humanismen och demokratin måste vinna över dessa människor som är mycket farliga för vårt samhälle och dess utveckling.  Lova mig att göra vad ni kan för att motverka denna farliga utveckling. Vi vuxna måste vara förebilder för våra barn och ge dem förutsättningar för att bli goda människor med goda värderingar.
.
Hur kan människor med kristna värderingar inte acceptera ett integrerat samhälle med människor från olika kulturer. Jag förstår helt enkelt inte!
...
...

Blandat // 5 kommentarer




Monika

Nej, jag kan inte heller förstå det. Sinnessjukt och oerhört trångsynt! Rädda människor som inte klarar att ha ett öppet sinne är tyvärr lika med farliga människor. Den här mannen Anders är nog en av de otäckaste människor jag upplevt och tragedin är så stor att jag kan känna sorgen hos familj och vänner till de mördade ungdomarna. Samtidigt orkar jag inte helt ta in sorgen för då blir man ju lamslagen. Kloka ord i ditt inlägg. Ha det fint!

2011-07-24 18:49:43 http://monnetankar.blogspot.com
Marie

Hemskt tragiskt är det verkligen =(.. ja, Bellman är den som hoppar upp i luften =D



kramar

2011-07-24 19:11:35 http://myflowergirl.blogg.se/
Maria-Thérèse

Bra skrivet!

2011-07-24 22:45:03 http://blog.afiori.com
Annelie Esséus

Helt ofattbart, detta som hänt. Hyser stor respekt för vårt grannland. Så sansade och samlade de tar sig an detta kaotiska arbete.

2011-07-25 07:22:40 http://esseus.se
LissenTo

Bra skrivet, för sådana värderingar gillas ej.

Men tror att de flesta människor med kristna värderingar, är för allas lika värde.

2011-07-25 21:20:05 http://lissento.blogg.



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!