Katastrofen i Japan

Publicerat 2011-03-20 10:12:56
Jag har under den senaste veckan följt utvecklingen i Japan och jag känner stor sorg och medlidande med det Japanska folket. Allt startade med en stor flodvåg på 15 meter som svepte med sig allt i sin väg och därefter de utsläpp från de skadade kärnkraftverken.
.
Japan har under lång tid haft en beredskap för jordbävningar utifrån den kunskapen om landets läge och utsatthet utifrån jordens sårbarhet. Ändå, ändå bygger man ett större antal kärnkraftverk på den Japanska östkusten som är mest utsatt och sårbart. Vet ni varför? Jo, av ekonomiska skäl. Bedrövligt! Jag hoppas att omvärlden lär sig något av allt det här och tar sitt ansvar. Jag är väl medveten om att kärkraftsindustrin och kontrollerande myndigheter ställer höga säkerhetskrav men att tillåta en placering inom områden som är särskilt utsatta. Det är ett stort brott mot mänskligheten.
.
Jag hörde en intervju med en Japan bosatt i Sverige som gav oss en beskrivning av det Japanska kynnet. Japaner är kända för sitt disciplinerade och kontrollerade förhållningssätt till det som händer runt dem. Han menade att de tänker på gruppen och kollektivet vid ett beslut. Att i en kris plundra skadar en granne eller nära och kära. Jag tycker att det låter hälsosamt och är något som vi alla borde tänka på.
.
Beträffande utsläppen tar det att ca 3,5 miljoner år för uran att halvera sin strålning. De utsläpp som Japan hittills har utsatts för kommer det att ta 600 år att sanera. Vad säger det oss? För ett större område är allt kontaminerat (nedesmittat) som begränsar befolkningens förmåga att överleva. Usch!
.
Jag tycker det är svårt att få en bild av hur svårt egentligen Japanerna har det idag. Att ca 20.000 människor dött i katastrofen och att ett stort antal människor fortfarande saknas står klart men hur läget egentligen är för befolkningen överskuggas av medias rapportering om kärnkraftsolyckan. Det kanske kan handla om att Japan är en välfärdsnation och själva vill klara krisen och att vi övriga blir avstängda från humanitär hjälp.
...
Mitt hjärta klappar för det Japanska folket!

Blandat // 5 kommentarer




annso

braa skrivet lena! Kram

2011-03-20 10:39:03 http://kiingwood.blogg.se/
LissenTo

Ja jag känner också sorg, när jag ser allt som händer i Japan. Ett stolt folk, vilken katastrof.



Vacker bild, wow.



Enkel konstruktion på sänggaveln.



Må så gott. // Kram Lissen

2011-03-20 10:44:22 http://lissento.blogg.
Mirre

Ja, känner också oerhörd sorg över detta, det är verkligen jättetragiskt =(

kramar

2011-03-20 11:08:04 http://myflowergirl.blogg.se/
Monika

Det är verkligen sorgligt och fruktansvärt! Jag känner också för dem och lider när tv visar bilder på människor i stora, kalla lokaler som knappt har någon mat eller vatten. Fin text du skrev och jättefin bild! Kram

2011-03-20 15:47:32 http://monnetankar.blogspot.com
Johanna - Fotoblogg!

Så hemskt det är. Och så svårt med kärnkraften också. Svår fråga.

Man tycker så synd om alla människor som drabbas av sånt här. Och det som händer Libyen är också så hemskt. Usch!



Mycket vacker bild i alla fall! Snygg och enkel. :)

Kram!

2011-03-21 08:22:01 http://lionfish.blogg.se/



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!